wtorek, 29 marca 2016

Prawo konsumenckie



Wszyscy ludzie mają prawo do swobodnego kupowania i sprzedawania rzeczy czy usług. Czynnościom kupna-sprzedaży towarzyszą pewne obowiązki. Kupujący kupuje towar, za który musi zapłacić tyle ile ustalił ze sprzedającym i na umówionych zasadach. Natomiast sprzedający ma za zadanie dostarczyć towar kupującemu zgodnie ze stanem o jakim rozmawiali przed zakupem.

 

W przypadku zakupu uszkodzonego czy całkowicie wadliwego towaru mamy możliwość zareklamowania produktu u sprzedającego. Jest to nasze prawo. 


Mamy dwie możliwość skorzystania z instrumentów ochronnych: reklamacja i rękojmia. Reklamacja to  konkretne żądanie kupującego wobec sprzedawcy lub usługodawcy, które powstaje w związku z niezadowalającą jakością towaru lub usługi – w wyniku wadliwego działania. Klient zgłasza reklamację i chce aby Usługodawca/Sprzedawca naprawił, usprawnił lub wymienił dany produkt. Reklamację można złożyć również w oparciu o gwarancję udzieloną przez sprzedawcę, a także na podstawie umowy sprzedaży. Sprzedawca nie ma obowiązku zaoferować gwarancji, natomiast musi dać rękojmię. Rękojmia to termin, który został uregulowany w Kodeksie cywilnym. W przypadku skorzystania z rękojmi mamy do wyboru 4 drogi: możemy żądać naprawy danego sprzętu, wymiany na nowy, obniżenia ceny za towar lub możliwości zwrotu kiedy wada jest znacząca. Reklamacja z kolei jest pojęciem potocznym, odpowiedzialność sprzedawcy względem klienta, wynikająca z ustawy, a nie z umowy stron. Rękojmia za wady fizyczne ruchomości jest skuteczna przez okres 2 lat, a w przypadku nieruchomości przez 5 lat.


Wada fizyczna to niezgodność rzeczy z umową. 



Kiedy jesteśmy już tak blisko tej tematyki warto wspomnieć też o wadzie prawnej. Z wada prawną mamy do czynienia kiedy sprzedany towar był własnością osoby trzeciej lub jest dzierżawiony, użytkowany czy będzie ciążyła na nim hipoteka. Gwarancja może zawierać mniej korzystne postanowienia dla kupującego niż rękojmia. Gwarancja w przeciwieństwie do rękojmi jest fakultatywna, czyli nieobowiązkowa.

Towar możemy zwrócić bez podawania konkretnej przyczyny do 14 dni, a w przypadku kiedy Sprzedawca nie poinformował nas o tym prawie, okres ten wydłuża się aż do jednego roku. Rękojmia i reklamacja to zabezpieczenie interesów Kupujących.

Prawo konsumenckie uregulowało te zasady i są one jasne, ogólnodostępne dla każdego.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz